10 tips – der gør festplanlægning til en leg

DoodleMor Blogindlæg, Planlægningsværktøjer 3 Comments

Når du skal holde en fest, uanset størrelse, vil planlægningen have stor betydning for, hvor meget du kan nyde festen på selve dagen. Jo mere du har planlagt i detaljer, jo mere kan du slappe af og nyde festen.

Enten har du en oplagt anledning til en fest, som fx en fødselsdag, bryllup, studenterfest eller en barnedåb.

Men det kan også være, at du bare trænger til at nyde livet sammen med dem du holder af. Så finder du bare på en anledning fx Indflytterfest, Grillfest/beachparty fordi det er sommer, Skt. Hans, “Tour de Chambre” med naboerne.

Her får du inspiration til alle de tanker og forberedelser du skal tage dig af i forbindelse med en fest, næsten uanset størrelse er det en god ide at overveje alle punkterne.

Start med en brainstorm ud fra overskrifterne herunder. Skriv det hele ned, så du har et overblik, når du skal planlægge i detaljer.

1 måned før festen

  • Sæt datoen for festen
  • Lav gæstelisten
    • Lav en liste over dem du har lyst til at se til festen
  • Budget
    • Hvor meget vil du bruge / kan du bruge på festen?
    • Vær realistisk og opmærksom på uforudsete udgifter
  • Tema for festen
    • Tag udgangspunkt i anledningen og gæstelisten, når du skal vælge temaet. Det skal være sjovt for både dig og dine gæster.
    • Hvis du vælger et tema til festen, kan det gøre planlægningen mere overskuelig, og det er meget nemmere at finde inspiration på nettet, når du har nogle konkrete søgeord.
    • Følgende skal passe til temaet:
      • Invitationer
      • Borddækning
      • Pynt
      • Maden

3 uger før festen

  • Invitationen
    • Laver du den selv?
    • Den kan bestilles på nettet – der er masser af hjemmesider, hvor du kan bruge gratis skabeloner:
      • www.evite.com eller Punchbowl
      • Pinterest.com – Fyldt med festideer i alle kategorier
        • Se mine opslagstavler: “Fester” + “Pigefødselsdag” + “Drengefødselsdag” + “Nytårsfest”
      • Søg på google.com efter “invitation” + “dit tema” og vælg “billedvisning”, så kan du hurtigt finde noget der passer.
    • Hvordan skal invitaitionerne sendes ud?
      • Med posten?
        • Har du postadresser på alle?
        • Hvor kan du printe inviationen?
      • E-mail – Har du mailadresser på alle fra gæstelisten?
      • Facebookinvitation?
        • Nemt, billigt og  hurtigt.
        • Opret en begivenhed for festen på facebook og inviter dine venner og familie der.
        • Så kan alle se hvem der kommer, samt modtage beskeder om hvad de evt. skal have med eller andre praktiske detaljer.

“Always keep a bottle of champagne in the fridge for special occasions! Sometimes the special occasion is that you’ve got a bottle of champagne in the fridge” – Hester Browne

  • Maden
    • Er der noget bestemt mad, som passer til dit tema?
    • Skal det være tallerkenanretninger eller buffet?
    • Skal du lave maden selv eller få den udefra?
    • Har du venner, som kan hjælpe dig eller evt. tage en ret med til en buffet?
      • Husk hensyn til allergier for både børn og voksne
    • Drikkevarer?
      • Hvad passer til maden?
      • Skal der købes noget særligt til allergikere og gravide
  • To do lister
    • Lav en liste over alle festopgaverne
    • Fordel opgaverne – sæt initialer på
    • Streg ud når opgaverne er løst
    • Hold små statusmøder
    • Tal sammen om hvor langt I er med opgaverne, og om nogen har behov for hjælp.
    • Husk at nyde en kop kaffe, mens du gør status
  • Indkøbsslisten
    • Lav en brutto-indkøbsliste
    • Husk løbende at købe tilbehør og festting. I Netto har de ofte sjove ting, som kan bruges til fester.
    • Tilføj løbende ting til indkøbslisten, når du kommer i tanke om ting til festen. Man kan ikke huske det hele i hovedet.
    • Nemlig.com er et online supermarked, hvor du nemt kan købe alle de tunge ting til festen. Så bliver de bragt til døren.
  • Dagene før festen
    • Find dit eget festtøj frem – skal det stryges, så få det gjort med det samme
    • Rengøring og oprydning, hvis festsen foregår hjemme hos dig
      • Gør kun det mest nødvendige!
      • Gæsterne kommer ikke for at se på dit rengøringsstandarden i dit hjem, men for at feste og hygge sig med dig!
      • Du skal alligevel gøre rent igen dagen efter festen…husk det…!
  • Overblik på selve festdagen
    • Lav en To-Do liste for selve dagen
      • Hvad mangler du at gøre klar?
      • Hvem gør hvad – hvornår og hvor lang tid tager det?
        • Bordækning
        • Velkomstdrinks
        • Snacks
      • Hvornår skal maden gøres klar – stor forskel på at lave selv og få leveret mad
      • Afsæt tid til bad, påklædning og evt. make-up

 

Find nu en stor blok og start med en brainstorm! Rigtig god fornøjelse med planlægningen!

Følg mig på facebook og få gratis To-Do og planlægningslister, når de kommer her på bloggen. 

 Hav en fantastisk fest! Husk at nyde det hele!

Send endelig en kommentar, hvis du har brug for særlig råd til netop din fest! Jeg vil hellere end gerne hjælpe!

KH Doodlemor

 

Mine erfaringer med festplanlægning:

  • Vores Bryllup – 07.07.2007
  • 30 års fødselsdag – cocktailparty
  • Barnedåb x 2
  • Børnefødselsdag x 8
  • Indflytterfest
  • Nytårsaften x 12
  • Polterabend x 4
  • Julefrokoster for 8 til 120 mennesker
  • Påskefrokost
  • Havefester
  • Brunch
  • Juletræsfester
  • Vinsmagninger
  • Studenterkørsel
DoodleMor10 tips – der gør festplanlægning til en leg

Comments 3

  1. Pingback: Brunch: Hvor meget mad skal jeg lave? | DoodleMor

    1. Post
      Author

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *